12. 10. 2018 | Martina Kramerová

Vášnivý motorkář Havelka: Jednou bych chtěl mít plnou garáž

Tréninky, zápasy, příprava. Život útočníka Martina Havelky se bez překvapení točí především kolem hokeje. Ve volném čase si však mladý forvard z Litvínova pěstuje hodně zajímavou zálibu. Jeho vášní jsou už odmalička motorky, na které nedá dopustit. „Pekelných“ strojů by jednou dokonce chtěl mít plnou garáž. Zkrátka láska jako trám. „Na motorce si nejvíc vyčistím hlavu. Pomohla mi i v nejtěžších chvílích,“ říká dvacetiletý forvard.

Motorky jsou dost specifický a zajímavý koníček. Kdy jste se o ně začal zajímat?
Už odmalička jsem se pohyboval ve společnosti motorkářů a dostával hračky s tematikou motorek. Brácha navíc začal jezdit, takže jsem se začal zajímat taky.

Vzpomenete si na dobu, ve které jste dostal nebo koupil své první "žihadlo"?
Nejdřív jsem začínal na čtyřkolkách. Jezdil jsem na nich už asi od osmi let a vyrůstal s nimi. Potom už mi čtyřkolka byla na blbnutí málo a navíc jsem se potřeboval dopravovat třeba na tréninky. Proto jsem si pořídil skútr, který mě začal hodně bavit. Pak už jsem si koupil normální motorku, Yamahu Dragstar, stopětadvacítku. Ale vždycky se mi líbily spíš netradiční motorky, různě upravené a tak. Takže jsem vždycky koukal hlavně po takových.

Zdroj: Instagram Martina Havelky

Na jaké motorce se momentálně vozíte? A přibližuje se alespoň trochu vašemu vysněnému stroji?
Svůj sen ohledně motorky už jsem si splnil a koupil si Harley Davidson Dyna, kterého mám i teď. Mám úplně ten top Harley, co momentálně může být. Ale je strašně moc druhů. Záleží na tom, jaký má kdo rád styl. Někdo má rád ježdění na pohodu, někdo zase širokou zadní gumu. Mně se zatím líbí spíš sportovnější typy. A především choppery.

Říkal jste, že se vám líbí spíš sportovnější modely. Podle jakých kritérií se jinak u výběru motorek řídíte?
Základ je pro mě posed a pověstné „bublání“ motoru. To je neskutečné. Můžu jet v poklidu i agresivně, jak se mi chce.

Kvůli čemu jste si "pekelné" stroje silnic vlastně tak oblíbil? Z jakého důvodu jsou pro vás koníčkem číslo jedna?
Na motorce si nejvíc vyčistím hlavu. To je ten hlavní důvod, proč ji mám. Nejvíc mi pomohla v nejhorších chvílích mého života. Když jsem měl depky nebo horší období, sedl jsem na motorku a skvěle si vyčistil hlavu. Jezdil jsem i v zimě, když nebyl moc sníh. Třeba i pár metrů.

Motorkář musí předvídat. A umět padat.

Motorkář za život často vystřídá spoustu značek a druhů. Kolikátý stroj máte momentálně vy?
Z motorek teď mám třetí. Předtím jsem měl šedou Hondu sedmsetpadesátku, která byla krásně přestavěná do stylu bobbera s vysokými řídítky. To bylo úžasné. Jedinečná stavba. Navíc udělaná do stylu rytíře. Pecka. Už mi ale byla malá, takže jsem si koupil toho Harleye, to je osmnáctistovka.

Co pády a bouračky. Patříte mezi řidiče, kteří se v tomto ohledu chlubí pozitivní bilancí?
Na motorce jsem sice už párkrát spadnul, ale to zatím nikdo neví. Protože kdybych se pochlubil doma, tak už asi na motorku nesednu. Nee, dělám si legraci. Nějaké pády samozřejmě byly. Každý motorkář si tím musí projít. A kdo si neprošel pádem, určitě ho to čeká. Já jsem naštěstí nikdy nic netrefil. To je taky základ. Umět padat a v případě pádu nic netrefit.

Když jsme u pádů. Učil jste se třeba padat nanečisto, aby to pak v konkrétní situaci nebylo tak hrozné. Nebo se to motorkář naučí právě jen tím padáním?
Člověk se samozřejmě nejvíc naučí padat, když spadne. Ale jinak je to podobné jako v hokeji. Když člověk dostane ránu, taky se musí naučit padat, aby se třeba nezranil. Důležité je i oblečení.

Jaká čísla ukazoval tachometr, když jste jel nejvyšší rychlostí v životě? Prozradíte?
Vzpomenu si, ale radši to nebudu zmiňovat. Byla to hodně vysoká rychlost.

Zdroj: Instagram Martina Havelky

Jste na silnici tedy spíš tak trochu „blázen“, nebo jezdíte v klidu a pohodě?
Jak kdy. Je to podle toho, na jaký styl jízdy mám náladu. Základem na motorce je předvídat. Protože kolem nejsou žádné plechy. Nic. Takže předvídat dopředu a počítat s tím rizikem. I motorkář si o sobě může myslet, že umí jezdit, ale pořád tam musí být respekt k té motorce. Je to jako v životě, pýcha předchází pád.

Co na vaši zálibu vlastně říkají rodina a přítelkyně?
Rodiče se o mě samozřejmě bojí, ale je to pořád stejné jako u aut. Jsou blbci i normální motorkáři. Přítelkyně je naopak ráda, že motorku mám. Dokonce jezdí se mnou, takže jsem musel přidělat druhou sedačku. Motorku chtěl vyzkoušet dokonce i táta. Mamka ale řekla, že v žádném případě. Že neexistuje, aby zůstala sama doma. Takže by asi musel připojit sajdkáru nebo něco takového (smích - pozn. redakce). Proto se nakonec rozhodl, že motorku mít nebude. Rodičům se to jinak samozřejmě nelíbí, ale už s tím nic neudělají. Vědí, že je to součást mého života.

Největší zážitek? Jízda s bráchou

Vyrážíte i na delší tripy s motorkářskými partami? Třeba do zahraničí? A kolik kilometrů máte zhruba najeto?
Většinou jezdím sám. Právě abych si vyčistil hlavu. Kolik mám najeto kilometrů, už nepočítám, protože odmalička to už musí být desítky tisíc. Největší zážitek je, když sednu na motorku a jedu se projet s bráchou. Vědět, že vedle mě jede moje krev, je úžasné.

Co kdyby se vám motorka někde rozbila. Zvládnete i nějaké základní opravy?
Něco málo si opravím, ale většinou to odvezu do servisu. Motorku mám především proto, abych jezdil a ne proto, abych se v ní hrabal. Ale pořád hledám, čím bych si ji vylepšil.

Inspirujete se u jiných motorkářů, nebo se snažíte vymýšlet nové věci sám?
Beru to hlavně podle svého stylu, co mně se líbí. Ale samozřejmě když vidím něco na výstavách nebo jinde, nechám se inspirovat. Ale vytvořit si to pak nechám ve svém stylu. Hodně se mi líbí choppery s vysokými řídítky a tak.

Co jména jako Valentino Rossi, Jorge Lorenzo? Sledujete jejich počínání ve věhlasných závodech MotoGP?
Tyhle závody mě právě moc nebaví. Spíš se zajímám o choppery. Když je nějaká výstava, tak se jdu podívat. Co se týče třeba MotoGP, tak to vůbec nesleduju.

Jak jste zmínil, ohledně motorky jste si svůj sen už splnil. Máte v tomto ohledu nějaký další?
Líbila by se mi garáž plná motorek. Motorku už nějak měnit nehodlám. To nejsilnější od Harleye už mám. Ledaže by udělali nějakou novou, ještě rychlejší nebo silnější. Typů je strašně moc, Až bude plná garáž, tak budu spokojený.